اخبار تاپ

خبرهای نو

اخبار تاپ

خبرهای نو

هوش مالی چیست؟


تعریف هوش مالی

هوش مالی به توانایی فرد در حل مشکلات مالی خود و دیگران اشاره دارد. به عبارت دیگر هوش مالی قدرت حل مشکلات است. فردی که می تواند بر چالش های مالی سخت غلبه کند، در واقع هوش مالی خوبی دارد. هر چه میزان هوش مالی بیشتر باشد، درآمد و پول راحت‌تر خواهد بود و هر دو با یکدیگر سازگار خواهند بود. اقتصاددانان تعریف دیگری از هوش مالی ارائه کرده‌اند و با این تعریف، روش‌های کسب درآمد در مدت زمان فزاینده‌ای کوتاه‌تر نیز هوش مالی محسوب می‌شوند. به طور کلی می توان گفت که دانش، اطلاعات و مهارت هر فرد برای خلق ثروت، حل مشکلات اقتصادی و مدیریت بحران های مالی، هوش مالی یا به قول معروف هوش اقتصادی است.

رابرت کیوساکی، یکی از مشهورترین افراد خودساخته، معتقد است که هوش مالی به رفتار فرد با پول اشاره دارد. این رفتار در قالب سه مفهوم سرمایه، بدهی و جریان مالی نشان داده می شود. در واقع با تحلیل نوع کسب و کار، میزان درآمد، سرمایه ثابت، هزینه ها و ... می توان میزان هوش مالی یک فرد را مشخص کرد. با توجه به تعاریف بالا متوجه می شویم که پولدار بودن نیاز به هوش خاصی دارد. اگر احساس می کنید در حال حاضر دانش مالی محدودی دارید، نگران نباشید. زیرا می توانید این جنبه را تقویت کنید. در ادامه به هوش مالی و اهمیت تقویت آن می پردازیم.

چرا باید هوش مالی خود را تقویت کنیم؟

ضروری است که یادگیری و ارتقای هوش مالی را در برنامه های زندگی خود بگنجانیم زیرا در صورت عدم یادگیری این علم با مشکلات مالی طولانی مدت در برابر کمبود درآمد و درآمد کم مواجه خواهیم شد. از زندگی ایده آل خود دوری کنید. به طور کلی حل مشکلات مالی باعث افزایش هوش مالی می شود. به حال خود رها کردن این مشکلات، حتی اگر در ابتدا جزئی باشد، می تواند پس از مدتی به ورشکستگی مالی منجر شود، مانند سیلی به صورت زنان خرابکار. رابرت کیوساکی معتقد است که فقر ناشی از مشکلات اقتصادی است تا رضایت. به گفته وی: قوانین پول در دنیا در حال تغییر است، پول باید مانند آب جریان داشته باشد، اگر از حرکت باز بماند به سرعت ارزش خود را از دست می دهد.

سواد مالی و رابطه بین پول

با توجه به تعاریف فوق و اینکه هوش مالی یکی از نیازهای دنیای امروزی است، برای درک خوب این مهارت در مورد «پول» صحبت خواهیم کرد. زیرا تا زمانی که پول را خوب نشناسیم نمی توانیم هوش مالی خود را افزایش دهیم. پول یک محرک بسیار قوی برای برخی از احساسات انسانی است. به عنوان مثال، همه ما به نوعی حریص پول هستیم و نمی توانیم احساسات خود را نسبت به آن پنهان کنیم یا احساساتی مانند هیجان و غرور مستقیماً با پول مرتبط هستند.

پول وسیله ای برای رسیدن به اهداف و رویاهای ماست، بنابراین برای ما ارزشمند است. به دلیل این ارزش، پول به مهمترین اولویت برای اکثر مردم جهان تبدیل شده است. لازم به ذکر است که افراد مختلف در مورد پول نظرات متفاوتی دارند و دو نفر را با نظر یکسان در مورد آن پیدا نمی کنید. این ملاحظات هوش مالی افراد را تشکیل می دهد. در واقع تفاوت بین فردی که در مواجهه با مشکلات و مسائل مالی بلافاصله گیج می شود و نسبت به این مشکلات مثبت یا منفی زیادی دارد و فردی که با آرامش مشکل را حل می کند در سطح هوش مالی است. به خاطر داشته باشید که پول همیشه راه حل مشکلات و سوالات مالی نیست، بلکه نحوه سرمایه گذاری یا خرج کردن آن مهمتر است و اینجاست که به مهارت های هوش مالی نیاز است.

راهکارهای ساده  زهرا شیراحمدی برای افزایش و افزایش هوش مالی

در زیر به راهکارهایی اشاره می کنیم که می توانید از آنها برای افزایش هوش مالی خود استفاده کنید. از آنجایی که پول بیشتر با هوش مالی بالاتر ارتباط مستقیم دارد، اگر همه این موارد را یاد بگیرید و تمرین کنید، می توانید درآمد خود را فوق العاده افزایش دهید.

1- روی اهداف اصلی خود تمرکز کنید

برای به دست آوردن هوش مالی و تقویت آن فقط باید به اهداف خود فکر کنید. ذهن انسان غیر قابل کنترل است و هر لحظه به سمت خاصی کشیده می شود. پس باید سعی کنید فقط روی هدف خود تمرکز کنید و انرژی و وقت خود را با مشغول کردن ذهن خود به چیزهای بیهوده تلف نکنید. در کنار تمرکز بر هدف، شجاعت و ریسک کردن، ابزارهای لازم برای تقویت هوش مالی هستند. سعی کنید با ترس های خود روبرو شوید تا مانع پیشرفت و موفقیت شما نشوند.

۲- زمان خود را مدیریت کنید

یکی از مهمترین چیزهایی که برای بهبود هوش مالی خود به آن نیاز دارید مدیریت زمان است. مدیریت زمان در همه امور زندگی مهم است، اما نقش آن در رابطه با مشکلات مالی بارزتر است. می دانیم که ثروتمند شدن یک شبه اتفاق نمی افتد و این فرآیند زمان بر با مدیریت آگاهانه زمان نتایج شگفت انگیزی به همراه خواهد داشت. تحقق مهارت هوش مالی در بلندمدت از طریق تمرین، تکرار، کسب تجربه و ترک برخی عادات غلط و جایگزینی آنها با عادات مثبت اتفاق می افتد، اما آثار آن در کوتاه مدت مشهود است. زمان یکی از ارزشمندترین منابع انسانی است. بنابراین برای اینکه یک سرمایه گذار موفق باشید، بهتر است ارزش زمان را کاملاً درک کنید و مدیریت آن را یاد بگیرید.

- توانایی حل مشکلات را توسعه دهید

برای اینکه مشکلات مالی خود را به راحتی حل کنید، باید راه حل مشکلات را بدانید یا توانایی شناسایی فرصت های سرمایه گذاری مناسب را داشته باشید. توانایی حل مشکلات مالی یکی از نشانه های اصلی هوش مالی است که منجر به سودهای کلان می شود استفاده از تجربه و آموزش افراد موفق نیز در تقویت هوش مالی نقش اساسی دارد به همین دلیل است که بسیاری از مردم پول خود را به دست متخصصان مالی مانند بانک ها و صندوق های سرمایه گذاری می سپارند تا به آنها کمک کنند تا از بازارهای مالی سود ببرند. راه دیگر یادگیری حل مسئله، مطالعه است شما می توانید با مطالعه کتاب های موفق ترین مدیران و میلیاردرهای جهان و کسب اطلاعات در مورد روش هایی که آنها برای کسب درآمد توصیه می کنند، هوش مالی خود را افزایش دهید.

4- بدهی های خود را کاهش دهید

آنچه در پول خود می گذارید اموال و کاهش آن; این یک مسئولیت است. مثلا، اگر شغل و درآمد دارید؛ این ملک شماست و قبض تلفن به عهده شماست زیرا درآمد به پول شما اضافه می شود و قبض را از پول شما خارج می کند. بسیاری از مردم تفاوت بین دارایی ها و بدهی ها را نمی دانند. مثلا، وقتی ماشین یا دوچرخه میخرید. آنها فکر می کنند که شامل ملک ما می شود. اگر مبلغ بدهی را اضافه کنید. آنها شامل مسئولیت ها می شوند. نگهداری، از جمله سوخت و غیره با کاهش مقدار پول ما، ارزش آنها نیز کاهش می یابد. هنگامی که تفاوت بین بدهی و دارایی را بدانید، می توانید تمام دارایی ها و بدهی های خود را بشمارید و بدهی های غیر ضروری را حذف کنید.

5- هزینه های خود را پیگیری و ذخیره کنید

برای کاهش هزینه های ناخواسته و غیر ضروری، باید بر عادات خرج کردن خود نظارت داشته باشید. بهترین راه برای پیگیری این است که تمام هزینه های خود را یادداشت کنید. با نوشتن هزینه های خود می توانید به درآمد و هزینه های خود دست پیدا کنید و کارآمدتر هزینه کنید. راه دیگر صرفه جویی در پول است. در واقع، هر چه بیشتر پس انداز کنید، بهتر است. سعی کنید 40 درصد از درآمد خود را سرمایه گذاری کنید و 60 درصد باقی مانده را برای هزینه های ماهانه خود استفاده کنید. بدانید که پس انداز نشانه خساست نیست، بلکه یکی از نشانه های داشتن هوش مالی است.

6- برای محافظت از پول خود سرمایه گذاری کنید. آموزش هوش مالی کودک زهرا شیراحمدی

همه کارشناسان مالی معتقدند که سرمایه گذاری پول بهتر از پس انداز آن است. اگر پول پس انداز کنید، با وجود تورم، به مرور زمان راکد می ماند و ارزش خود را از دست می دهد. در واقع سرمایه گذاری یک گزینه نیست بلکه یک ضرورت است که بدون آن نمی توان به موفقیت مالی دست یافت.

اخرین حرف

در این مقاله گفتیم که برای رسیدن به موفقیت مالی باید از نوع خاصی از هوش در زندگی استفاده کنیم که به آن هوش مالی می گویند. هوش مالی یک مهارت است و با مطالعه، تمرین، تکرار و تجربه به دست می آید. توصیه می کنیم هوش مالی را به خوبی بیاموزید تا با ایجاد عادات مالی مثبت، از آن برای متحول کردن جنبه های مختلف مالی زندگی خود استفاده کنید و راحت تر و سریع تر ثروتمند شوید.

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد