اخبار تاپ

خبرهای نو

اخبار تاپ

خبرهای نو

طرز تهیه خورش سبزی خوشمزه


مهم ترین نکته در تهیه سوپ سبزیجات، تره فرنگی است. اسفناج، جعفری بسیاری از مردم به اشتباه بر این باورند که سرخ کردن سبزیجات مانند جعفری و شنبلیله آنها را کاملا سیاه می کند. اصطلاح سبزی درخشش بیشتری می بخشد. اما این یک باور اشتباه است و سرخ کردن باعث از بین رفتن تمام ویتامین ها و پروتئین های سبزی می شود.

فرارو – بدون شک قورمه سبزی یکی از معروف ترین خورش های ایرانی است. در واقع این یکی از غذاهای اصیل ایرانی است که بسیار خوشمزه و مورد پسند اکثر اعضای خانواده است. او را گورمه سبزی می گفتند.

 قورمه یا گوشت های کنسرو شده در مناطقی که روزگاری دامپروری رونق داشت مانند مناطق آذربایجان غربی و شرقی که همزمان سردسیر بودند تولید می شد.

معمولاً در اواسط بهار گوشت تازه ذبح شده را در همان چربی حیوانی و گاهی در روغن حیوانی با حرارت بسیار کم سرخ می کنند تا کمی پخته شود و سپس روی پوست کنده و تمیز می گذارند. حیواناتی مانند گاو یا گوسفند یا در کوزه و در جای خنک نگهداری می شوند.

در زمستان از این گوشت سرخ شده به روش های مختلف در غذاهای خود استفاده می کردند. از آنجایی که گوشت پخته شده چربی و نمک زیادی داشت، اغلب مردم بختیاری و آذربایجانی که دارای انواع سبزی، تره، پیاز و لیمو یا لیمو بودند از آن استفاده می کردند. مثلاً شیرازی ها کرمه را با گشنیز و اسفناج فراوان همراه با سیب زمینی مخلوط می کردند و به آن عدس قورمه و سبزی می گفتند و عدس سبزی کرما از این طریق به وجود آمد.

مواد لازم برای تهیه سوپ سبزیجات 4 نفره

400 گرم گوشت گاو یا گوسفند

400 گرم سبزیجات سرخ شده

2 عدد پیاز متوسط

پیاز داغ 3 قاشق غذاخوری

5 تا 6 عدد لیمو عمانی

لوبیا 1 لیوان

روغن 3 هنر

4 لیوان آب

رب گوجه فرنگی 1 قاشق غذاخوری

نمک و فلفل و زردچوبه به میزان لازم

1/4 فنجان آب لیموی تازه

1- نکات آش سبزی کورماه سبزی

مهم ترین قسمت تهیه کرم سبزی، تهیه سبزی است که از پیازچه، اسفناج، گشنیز، جعفری و شنبلیله تشکیل شده است که مقدار آن برای پیازچه و اسفناج ترکیبی 250 گرم و برای گشنیز و جعفری 150 گرم است. و شنبلیله 50 گرم است.

بسیاری از مردم به اشتباه فکر می کنند که اگر سبزی را زیاد پوست بگیرند تا رنگ آن کاملا سیاه شود، سوپ سبزی آنها خوشمزه تر و لعاب تر می شود، اما این یک باور غلط است و باعث می شود سبزی ویتامین های خود را از دست بدهد و تمام پروتئین هایش سرخ شود. در واقع چیزی که باعث لعاب سوپ سبزیجات شما می شود نحوه خرد شدن سبزیجات است.

نکته مهم دیگر این است که سبزی ها را با هم خرد نکنید، بلکه هر کدام را جداگانه خرد کنید، زیرا وقتی آنها را با هم خرد می کنید، باید همه سبزی ها را همزمان بپزید، در عین حال سبزی ها و پیازچه ها نرم تر هستند اگر همه با هم مخلوط شوند و شروع به پختن کنند تا سبزیجات چلیپایی پژمرده شوند، گشنیز و جعفری طعم و خاصیت خود را از دست می دهند، بنابراین ابتدا سبزی چلیپایی و اسفناج که آب آن خالی شد، سبزی چلیپایی را صاف می کنیم.

نکته مهم دیگر این است که سبزی شما از سرخ شدن سیاه نشود، بلکه رنگ سبز خود را حفظ کند، آنقدر سرخ کنید که تغییر رنگ ندهد، مثلا وقتی سبزی شما به روغن افتاد، آماده است. با روغن جامد سرخ کنید، چون ماندگاری آن بیشتر از روغن مایع است.

2- نکات مربوط به سبزی قورمه لیمو عمانی

لیمو عمانی به عنوان ادویه در سوپ سبزیجات استفاده می شود، اما چگونه تلخی لیمو را بدست آوریم؟ برای این منظور لیمو را با چنگال سوراخ کرده و در آب جوش به مدت 10 تا 15 دقیقه بجوشانید سپس با تعویض آب آن را به ظرف اضافه کنید.

نکته مهم دیگری که در مورد لیمو باید به آن توجه کرد، استفاده از لیموهای تیره برای سوپ سبزیجات است. از لیمو زرد برای خورش قیمه استفاده می شود.

3: نکاتی در مورد لوبیا سبز

معمولا برای تهیه آش سبزی از لوبیا قرمز درشت استفاده می شود اما در برخی مناطق از لوبیا و نخود نیز استفاده می شود، بهتر است از قبل آن را بجوشانید و در 10 دقیقه آخر به خورش اضافه کنید اما اگر. اینطوری نمیشه وقتی گوشت رو آب پز کردید و رنگش عوض شد لوبیا رو اضافه کنید تا پوست باقلا مشخص نشه اگه جدا میخواید بپزید کمی نمک بزنید. اما اگر می خواهید با گوشت بپزید نمک نزنید چون گوشت سفت می شود و همچنین برای رفع نفخ حبوبات از روز قبل آنها را بشویید و آب آن را چند بار عوض کنید.

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد