اخبار تاپ

خبرهای نو

اخبار تاپ

خبرهای نو

مالیات در ترکیه


در غیاب درآمدهای نفت و گاز، اقتصاد ترکیه چرخه اقتصادی خود را بر مبنای مالیات استوار می کند. مالیات در این کشور به طور مستقیم و غیرمستقیم از کلیه معاملات، درآمدها و معاملات انجام شده در این کشور اخذ می شود. چه در ترکیه ماشین بخرید، چه در ترکیه خانه بخرید، چه از سوپرمارکت غذا بخرید و چه در این کشور درآمد کسب کنید، باید درصد مشخصی را به عنوان مالیات به دولت پرداخت کنید.

در این مقاله سعی شده است مروری بر تمامی جنبه های مالیات در ترکیه ارائه شود. با شرکت مهاجرتی شاهان همراه باشید.

ترکیه مانند سایر نقاط کشور از این امر برای مدیریت عرضه و تقاضا در بازار و کنترل تورم همراه با درآمدزایی برای مدیریت و توسعه کشور استفاده می کند. برای بسیاری از ما ایرانی ها وقتی برای زندگی به ترکیه و کشورهای اروپایی مهاجرت کردیم، درک کامل نحوه محاسبه و پرداخت کمی خارجی است.

از آنجایی که پرداخت مالیات در این کشور به دقت رصد می شود و هرگونه تخلفی با جریمه و جریمه همراه است، بهتر است قبل از مهاجرت به ترکیه، شناخت کاملی از قانون داشته باشید.

انواع مالیات در ترکیه

قبل از شروع، بهتر است بدانید که مالیات ها در ترکیه به سه دسته کلی تقسیم می شوند:

مالیات بر املاک

مالیات بر مصرف

مالیات بر درآمد

مالیات بر دارایی (مالیات بر دارایی) در ترکیه

همانطور که از نام این نوع املاک پیداست شامل هر چیزی که دارایی تلقی می شود مانند مال، ماشین، کارخانه، ارث و ثروت است و شامل هر چیزی است که به عنوان مال و ثروت شناخته می شود.

مالیات بر املاک در ترکیه

از 0.1٪ تا 0.6٪ مقدار آن به شرح زیر محاسبه می شود:

برای زمین کشاورزی و زمین دست نخورده برای ساخت و ساز صفر است.

زمین و واحد مسکونی 0.1 درصد

واحد اداری و تجاری 2%

اگر واحد یا زمین در موارد 2 و 3 در محدوده شهری یعنی نزدیک مترو یا شهرداری باشد مبلغ دو برابر محاسبه می شود.

هنگام خرید و فروش ملک در ترکیه، 4.8 درصد از قیمت درج شده در سند باید به عنوان مالیات پرداخت شود. معمولاً در صورتی که بین خریدار و فروشنده در مورد مبلغ و نحوه پرداخت 4.8 درصد توافق دیگری وجود نداشته باشد، این مبلغ به طور مساوی بین خریدار و فروشنده تقسیم و پرداخت می شود.

مالیات بر ارث در ترکیه

در ترکیه مبلغ 4 تا 30 درصد است و در 5 سال و 2 قسط در سال قابل پرداخت است.

مالیات خودرو در ترکیه

یکی دیگر از انواع مالیات بر دارایی در ترکیه، مالیات خودرو در ترکیه است. هر خودرویی از هر نوعی که باشد باید سالانه در ترکیه پرداخت شود. دارندگان خودرو می توانند به صورت یکجا یا دو قسط پرداخت کنند که قسط اول از اول تا 10 دی ماه و قسط دوم در تیرماه می باشد.

روش های مختلف پرداخت مالیات خودرو در ترکیه

روش های پرداخت متفاوتی در ترکیه وجود دارد.

پرداخت به ادارات مالیاتی محلی

پرداخت از اپلیکیشن اینترنت بانک از قسمت MTV

از شعبه بانک پرداخت کنید

معافیت پرداخت در ترکیه شامل موارد زیر است:

دانشجویانی که در ترکیه تحصیل می کنند

دیپلمات های خارجی در ترکیه

معامله خودرو بین دو خارجی در ترکیه

خرید خودرو از بازنشسته ای که به سن بازنشستگی نزدیک شده است.

کارکنان رسانه در سراسر جهان

مالیات بر هزینه در ترکیه

انواع دیگری نیز وجود دارد که به طور غیر مستقیم پذیرفته شده است این شامل مالیات بر ارزش افزوده و مالیات بر معاملات بانکی، بیمه و حق تمبر می شود.

مالیات بر ارزش افزوده در ترکیه به عنوان KDV شناخته می شود و از 1٪ تا 23٪ متغیر است، اما اغلب به عنوان 18٪ محاسبه می شود. ارزش افزوده چیزی است که تولیدکننده به قیمت نهایی محصول خود اضافه می کند و این مبلغ در نهایت به دولت می رسد. میزان مالیات بر ارزش افزوده در ترکیه با توجه به محصولات و خدمات مختلف متفاوت است. به عنوان مثال، 4 تا 8 درصد در بخش مواد غذایی و 18 درصد در بخش خدمات اختصاص دارد.

نقل و انتقالات و تراکنش های بانکی مشمول مالیات تراکنش های بانکی است که معمولاً 2 تا 5 درصد مبلغ وام بانکی است.

مبلغ بیمه آن 3 تا 5 درصد کل مبلغ بیمه شده است.

حق تمبر یکی از پرداخت های غیرمستقیم است که شامل خرید و فروش قراردادها، قراردادها و اوراق سرمایه گذاری و به میزان 1 درصد می باشد.

مالیات بر هزینه ها در ترکیه

نوع دیگری نیز وجود دارد که به صورت غیر مستقیم به دست می آید. این نرخ شامل مالیات بر ارزش افزوده و مالیات تراکنش های بانکی، بیمه و حق تمبر می باشد.

مالیات بر ارزش افزوده در ترکیه به عنوان مالیات بر ارزش افزوده شناخته می شود و از 1 تا 23 درصد متغیر است، اما اغلب با 18 درصد محاسبه می شود. ارزش افزوده نوعی ارزش است که تولیدکننده به قیمت نهایی محصول خود اضافه می کند و در نهایت این مبلغ به دولت می رسد. میزان مالیات بر ارزش افزوده در ترکیه با توجه به محصولات و خدمات مختلف متفاوت است. به عنوان مثال، 4 تا 8 درصد در محصولات غذایی و 18 درصد در بخش خدمات محاسبه می شود.

مالیات تراکنش های بانکی از نقل و انتقالات و تراکنش های بانکی اخذ می شود که 2 تا 5 درصد مبلغ وام بانکی است.

در مورد بیمه، مبلغ آن 3 تا 5 درصد کل مبلغ بیمه شده است.

حق تمبر یکی از پرداخت های غیرمستقیم است که شامل قراردادها، قراردادها و خرید و فروش اوراق سرمایه گذاری است و مبلغ آن 1 درصد است.

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد